czwartek, 20 listopada 2025r.

Najmniej awaryjne silniki w samochodach osobowych. Które najmniej się psują?

Najmniej awaryjne silniki w samochodach osobowych. Które najmniej się psują?

Kupując auto osobowe, chcemy by mogło posłużyć nam jak najdłużej. Wybieramy więc takie, które jest możliwie najbardziej odporne na korozję, a także nie słynie z awarii mechanicznych. W dzisiejszym poradniku sprawdzimy, jakie są najbardziej trwałe i najmniej awaryjne silniki. Znając pewien charakterystyczny zestaw ich cech, będziemy w stanie znaleźć auto z odpowiednim motorem praktycznie u każdego producenta.

Stopień wysilenia

Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że współcześnie produkowane silniki są bardzo mocno wysilone. Oznacza to, że z niewielkiej pojemności i wymiarów samej jednostki napędowej, generowana jest nieproporcjonalnie duża moc. Uzyskuje się to za pomocą stosowania turbodoładowania lub kompresora, który wtłacza do cylindrów więcej powietrza, niż motor byłby w stanie samodzielnie zassać.

Nie oznacza to oczywiście, że każdy silnik tego typu jest skazany na uszkodzenie, jednak najmniej awaryjne silniki to bez wątpienia jednostki wolnossące. Jeśli więc chcemy, by samochód posłużył nam przez długie lata i nie wpędzał w ogromne koszty, lepiej wybierzmy motor bez doładowania.

Ilość cylindrów

Tak zwany downsizing, czyli zmniejszanie wymiarów oraz pojemności silników, nie zatrzymuje się jednak tutaj. W ostatnich latach różni producenci samochodów zaczęli również zmniejszać liczbę cylindrów. Dotychczas uznawało się, że minimalna rozsądna liczba to cztery. Natomiast jednostki trzycylindrowe znajdowały się jedynie w bardzo słabych i małych autach.

Obecnie ten trend się zmienia. Dzięki wykorzystaniu doładowania można obniżyć bazowe parametry jednostki, takie jak wymiary, masę, pojemność czy właśnie liczbę cylindrów, uzyskując wciąż bardzo duże moce, spokojnie przekraczające 100 koni mechanicznych. Jednak powiedzmy sobie szczerze, to nie są najmniej awaryjne silniki.

Na układ korbowo-tłokowy działają tam ogromne siły, dlatego próżno byłoby liczyć, że taki motor przejedzie nawet 250-300 tysięcy kilometrów bez naprawy głównej. Dlatego też najtrwalszą jednostką napędową do auta osobowego będzie tradycyjny, czterocylindrowy, wolnossący silnik.

Może spodobać Ci się również:

photo 1522202176988 66273c2fd55fcropentropycstinysrgbfitmaxfmjpgixidMnwxNDA1NTd8MHwxfHNlYXJjaHwzOXx8dW5pdmVyc2l0eXxlbnwxfDB8fHwxNjc0Njg4OTk2ixlibrb 4.0.3q80w1080

Szukasz dobrych studiów wyższych? Znajdź kierunek dopasowany do Twoich zainteresowań

1 września 2025

Uczelnie wyższe oferują wiele kierunków studiów, co stanowi oczywiście dużą korzyść dla studentów. Czasem jednak pojawiają się problemy związane z wyborem konkretnego kierunku studiów. Dzieje się tak, ponieważ nie do…

Czytaj więcej

Biznes

Lifestyle

Porady